- Selskaper som ønsker å operere innenfor målene i Parisavtalen kan ikke ha mindre ambisiøse mål enn netto null utslipp i 2050, sier Hanne Løvstad, leder for bærekraft og klimarisiko i PwC.

Årets Klimaindeks fra PwC viser at kun fire av Norges 100 største selskaper har kuttet utslippene de siste tre årene i tråd det med som er nødvendig for å nå målene i Parisavtalen.

- Det er ganske skuffende. Næringslivet må være en drivkraft i omstillingen og ha minst like ambisiøse klimamål som Norge, sier Løvstad.

Å begrense den globale oppvarmingen i tråd med målene i Parisavtalen innebærer at utslippene må halveres innen 2030 og nå netto null innen 2050. I denne podkasten snakker Løvstad med programleder Kirsten Ånestad Øystese om hva vi må kunne forvente at næringslivet bidrar med og hvor langt unna Norges 100 største selskaper er å innfri disse forventningene i dag.

 

Kun fire av Norges 100 største selskaper kutter utslippene tilstrekkelig

PwCs klimaindeks viser at et stort flertall av selskapene har klimaregnskap, men kun 31 av selskapene har vedtatt mål for utslippskutt som er i tråd med målene i Parisavtalen og altså ikke mer enn fire selskaper – Posten, Schibsted, Storebrand og Vinmonopolet – har kuttet utslippene tilstrekkelig tre år på rad til å få topp-score i PwCs klimaindeks.

Share | Download(Loading)